Om prosjektet

Med innføring av ny læreplan i norsk for voksne innvandrere, er det et økt fokus i voksenopplæring på at elevene skal anvende ulike læringsstrategier og medvirke aktivt i opplæringen (Kompetanse Norge, 2021). Prosjektet Strategikurs for språklæring satt i system – med deltakeren i førersetet i norskopplæringen bygger på et tidligere prosjekt kalt SAMM – (Systematisk arbeid med mestring, medvirkning og motivasjon), som blant annet handler om å legge planer for egen læring. Erfaringen i SAMM har vist at det er utfordrende for elever å finne gode læringsstrategier, og det har også vært vanskelig for lærere å støtte elevene i denne prosessen. Dette er noe av utgangspunktet for å videreutvikle denne tematikken i dette nye prosjektet. Prosjektet finansieres av IMDi som et toårig prosjekt (KUM-midler), og er innvilget 724 000 for 2023.

Mål

Målet i prosjektet er at deltakere i norskopplæring for voksne lærer seg norsk effektivt gjennom selvregulering og bruk av språklæringsstrategier i læringsprosessen.

Mer spesifikt er prosjektets delmål:

  • Økt selvstendighet hos deltakere i norskopplæring, som innebærer at deltakerne planlegger egne læringsaktiviteter, gjennomfører aktivitetene og evaluerer prosessen
  • Økt evne til å ta i bruk læringsstrategier i norskopplæring, som innebærer at deltakerne har et utvalg strategier for språklæring de tar i bruk i opplæringen
  • Økt brukermedvirkning i norskopplæring, som innebærer at deltakerne medvirker i valg av læringsaktiviteter i skolehverdagen

Utviklingsarbeid

I SAMM-prosjektet brukes en trappemetafor for læring som en illustrasjon på at elevene må gå trinnene selv, og at det er viktig å ha passe store trinn (Horverak et al., 2022). Denne trappemodellen vil være utgangspunkt for å utvikle en modell for selvregulering, hvor tre faser vil inngå, som beskrevet i teori om selvregulering (Skaalvik & Skaalvik, 2018), 1) elevene lager arbeidsplaner med utgangspunkt i ei trapp læreren har delvis fylt inn, hvor de selv bidrar med å fylle ut innhold som en del av planleggingsfasen, 2) elevene følger planen i undervisningstimene, og 3) elevene evaluerer planen og hvordan læringsaktivitetene har gått. Evalueringen gir grunnlag for en ny planleggingsfase av ei ny selvreguleringstrapp. Det vil utvikles eksempler på modeller for selvregulering som kan anvendes av lærere, samt instruksjonsvideoer som beskriver hvorfor det bør jobbes med selvregulering og hvordan eksempelmodellene kan anvendes i klasserommet.

Det andre sentrale elementet i prosjektet er utvikling av strategikurs for språklæring, da slike kurs vil kunne forberede elevene på å velge læringsaktiviteter og fylle inn egne planer for hvordan de skal jobbe med språklæring. Strategier fra språklæringstradisjonen (Oxford, 2011) vil kominbineres med strategier fra spesialpedagogisk tradisjon hvor det er utviklet et repertoar av strategier for leseopplæring for elever med vansker (Refsahl, 2012). Det vil lages skreddersydde kursopplegg på ulike nivå for elever i norskopplæring for voksne innvandrere, med spesielt fokus på nyankomne innvandrer og de laveste norskmålene (A1-A2). Hovedessensen i kurset vil være å gi elevene et repertoar av strategier som bidrar til en mestringsopplevelse i språklæringssituasjonen.

Det vil utvikles følgende produkter i prosjektet, som publiseres fortløpende på siden:

  1. Eksempler på trappemodeller for selvregulering i norskopplæring for voksne
  2. Instruksjonsfilm med teoretisk grunnlag for selvregulering og hvordan jobbe med selvreguleringsmodeller i praksis
  3. Eksempler på Strategikurs for språklæring i norskopplæring for voksne
  4. Instruksjonsfilm med teoretisk grunnlag for Strategikurs for språklæring og hvordan gjennomføre det i klasse
  5. Plakat med læringsstrategier for å jobbe med språklæring, lesing og skriving

Kilder

Horverak, M. O., Solberg, T. L. & Langeland, G. M. (2022). Mestring, medvirkning og motivasjon i voksenopplæring og integreringsarbeid. Cappelen Damm Akademisk.

Kompetanse Norge. (2021). Læreplan i norsk for voksne innvandrere. https://www.kompetansenorge.no/Norsk-og-samfunnskunnskap/Lareplan/lareplan-i-norsk-for-voksne-innvandrere/

Oxford, R. (2011). Teaching and researching language learning strategies. Routledge. Refsahl, V. (2012). Når lesing er vanskelig: Leseopplæring på grunnleggende nivåer for unge og voksne. Cappelen Damm Akademisk.

Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2017) Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. The Guilford Press.

Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2018). Skolen som læringsarena: Selvoppfatning, motivasjon og læring (3. utgave). Universitetsforlaget.