Læringstrapper

Hensikten med læringstrappene er å gi deltakere i norskopplæring et verktøy for å planlegge, gjennomføre og evaluere læringsaktiviteter, og gjennom dette kjenne eierskap til egen læringsprosess og ta ansvar for egen læring. Det er utarbeidet en beskrivelse av hva ei læringstrapp er, en introduksjon som kan brukes i klasserom og maler for læringstrapper. I tillegg gis noen eksempler på læringstrapper som har vært i bruk i norskopplæring.

Forklaring og kriterier for læringstrapp

Introduksjon læringstrapp til elever

Læringstrapp mal 1

Læringstrapp mal 2

Læringstrapp mal 3 praksis

Læringstrapp mal 4 andre læringsarenaer

Eksempler på læringstrapper i norskopplæring:

Læringstrapp norskopplæring

Læringstrapp med praksis

Læringstrapp bok

Eksempler på læringstrapper i grunnskolefag

Mange elever som har norskopplæring vil også ha behov for forberedende voksenopplæring, og derfor gis det også noen eksempler på læringstrapper brukt i andre fag enn norskopplæring, selv om dette er utenfor rammene til det aktuelle prosjektet. Det kan ha stor overføringsverdi for elevene når læringstrapper brukes på tvers av ulike fag og kontekster.

Læringstrapp engelsk

Læringstrapp samfunnskunnskap tema kultur

Læringstrapp samfunnskunnskap tema historie