Hensikten med læringstrappene er å gi deltakere i norskopplæring et verktøy for å planlegge, gjennomføre og evaluere læringsaktiviteter, og gjennom dette kjenne eierskap til egen læringsprosess og ta ansvar for egen læring. Det er utarbeidet en beskrivelse av hva ei læringstrapp er, en introduksjon som kan brukes i klasserom og maler for læringstrapper. I tillegg gis noen eksempler på læringstrapper som har vært i bruk i norskopplæring.
Forklaring og kriterier for læringstrapp
Introduksjon læringstrapp til elever
Læringstrapp mal 4 andre læringsarenaer
Eksempler på læringstrapper i norskopplæring:
Eksempler på læringstrapper i grunnskolefag
Mange elever som har norskopplæring vil også ha behov for forberedende voksenopplæring, og derfor gis det også noen eksempler på læringstrapper brukt i andre fag enn norskopplæring, selv om dette er utenfor rammene til det aktuelle prosjektet. Det kan ha stor overføringsverdi for elevene når læringstrapper brukes på tvers av ulike fag og kontekster.